غریم عجل الله تعالی فرجه الشریف

(نقش امام سجاد(ع) در زنده نگاه داشتن یاد کربلا)

حضرت سجاد(ع) حادثه ی عاشورا را با تبلیغات درازمدت همه جانبه به سطح جهان اسلام کشاند و نگذاشت حادثه ی کربلا در انزوا و در غربت بماند و تمام شود؛ چون میدانید، دستگاه یزید میخواست دستگاه امام حسین (ع) را در همان گوشه ی بیابان تمام کند. حسین بن علی(ع) را با نزدیکترین یارانش، باوفادارترین فرزندان و خواندانش آنجا کشتند، بعد هم در شهر کوفه گفتند: اینها خروج کرده بودند؛ اینها آدمهای خلافکاری بودند که علیه دستگاه خلافت، علیه حکومت قیام کرده بودند، کسی که علیه حکومت الهی قیان کند، معلوم است حکمش چیست.

خانواده شان را هم به اسارت بردند که نگذراند از اینها نامی و یادی در خاطره ها زنده شود. اما امام سجاد(ع) با تدبیر، با اراده، در بازار کوفه، درمجلس ابن زیاد، درشام و در مدینه به چندین مناسبت، مسئله ی کربلا را زنده کرد. آن قضیه ای که در گوشه ی یک بیابان غریب واقع شده بود و قاعدتاً کسی از آن خبردار نمیشد، شعله ی برافروخته ای شد که هر چه خلفای بنی امیه و بعد خلفای بنی عباس میکوشیدند روی این شعله را به گونه ای بپوشانند، نمیشد. هر چه میگذشت، این شعله برافروخته تر میشد؛ به طوری که زائران کربلا یک مشکلی شده بودند برای دستگاه خلافت. دست میبریدند، پا میبریدند، سر میبریدند، زندان میکردند تا شاید مردم این همه به کربلا نیایند و این شعله را برافروخته تر نکنند. از عاقبتش میترسیدند، اما نشد.( 1362/4/1) امام سجاد(ع) شاهد و راوی حوادث خونین عاشورای حسین(ع) و خود، پیامبر آن انقلاب هم بود. بعد از ماجرای آن شهادت گدازنده ی خونین، بیش از سی سال گریه کرد. این گریه، گریه ی غم و تأسف نبود؛ این گریه آتش افروز انقلاب بود. (1359/8/16)

(برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری)

نظرات  (۱)

  • فرناز فرزان
  • عاشورا نماد مقاومت و ایثار و یک دانشگاه انسان ساز
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی