غریم عجل الله تعالی فرجه الشریف

دنیا؛ تشنه ی فرهنگ عاشوراست

شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۰۷ ق.ظ

دنیا؛ تشنه ی فرهنگ عاشوراست

امروز دنیا تشنه ی حقیقت است. این حرف یک روحانی یا یک شخص متعصب اسلامی نیست؛ بلکه حرف کسانی است که سالها با فرهنگ غربی ارتباط، رفت و آمد، مبادله و حتی نسبت به آن، حسن نظر داشته اند. آنها میگویند که امروز دنیای غرب در سطوح حساسش، تشنه ی اسلام است.«سطوح حساس» یعنی چه؟ فلان جماعت عامی و غافل، یا فرض بفرمایید جماعتهایی که منافعشان بشدت مطرح است- بخشهای کرخت و دیر احساس پیکره ی فرهنگ غرب و جوامع غربی اند. دانشمندان، متفکرین، انسانهای با وجدان، روشنفکران و جوانان، بخشهای حساس پیکره ی جوامع غربی هستند. این بخشهای حساس، امروز تشنه ی مکتب و درسی از زندگی هستند که آنها را از هزاران دشواری واقعی زندگی نجات دهد، خیلی از این مشکلات زندگی، مشکلات واقعی نیست. مشکل واقعی؛ احساس ناامنی روحی، تنهایی، افسردگی، تزلزل و عدم اطمنیان وسکینه ی روحی است. اینها مشکلات واقعی بشر است که در اوج ثروت و امکانات تنعم و بهره برداری از زندگی است، اما خودکشی یکند؛ خب چرا؟! دردش چیست؟ کدام درد است که از بی پولی و نداشتن امکانات تمتع جسمانی و لذایذ جسمانی هم سخت تر است؟ دردی که امروز گریبان جوامع مادی دنیا و تمدن غربی را گرفته است؛ عدم اطمینان، عدم آرامش، عدم نقطه ی اتکای روحی، عدم اُنس و تواصل بین انسانها، احساس غربت و انکسار است.

بخشهای حساس جوامعی که این دردها را بیشتر احساس میکنند، چشم انتظارند که دست نجاتی بیاید و آنها را از این حالت نجات دهد. در آنجایی که آگهی هست، چشمها به اسلام دوخته شده است. البته عده ای از آنها آگاهی ندارند و اسلام را نمی شناسند، اما زمینه ی گرایش به اسلام را دارند. کسانی که اسلام را می شناسند، مشخصاً روی اسلام تکیه میکنند. یکی از اندیشمندان ایرانی خودِ ما گفته بود- بنده شنیدم آن شخص به رحمت خدا رفته است- که « امروز غرب در جستجوی چهرهایی مثل شیخ انصاری و ملاصدرا است».

زندگی، معنویات و ارزشهای آنها، امروز چهره های غربی و متفکرین غربی را جذب میکند. منبع زخار این حقایق و ارزشها، معارف اسلامی و در قله و اوج این معارف، معرفت عاشورایی است. قدر اینها را باید دانست. ما حالا میخواهیم این معارف را در مقابل چشم مردم دنیا قرار دهیم. (3/3/1374)

 

 

نظرات  (۱)

♥♥♥
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی