غریم عجل الله تعالی فرجه الشریف

زندگی‌ به‌ سبک‌ شهدا 2

يكشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ

آداب‌هیأت‌داری

شب تاسوعا بود. در مسجد، عزاداری باشکوهی برگزار شد. ابراهیم در ابتدا خیلی خوب سینه می‌زد. اما بعد، دیگر او را ندیدم! در تاریکی مجلس، در گوشه ای ایستاده و آرام سینه می‌زد.

سینه زنی بچه ها خیلی طولانی شد. ساعت دوازده شب بود که مجلس به پایان رسید. موقع شام همه دور ابراهیم حلقه زدند. گفتم: عجب عزاداری باحالی بود، بچه ها خیلی خوب سینه زدند. ابراهیم نگاه معنی داری به من و بچه ها کرد و گفت: عشقتان را برای خودتان نگه دارید!

وقتی چهره های متعجب ما را دید ادامه داد: این مردم آمده اند تا در مجلس قمربنی هاشم(ع) خودشان را برای یکسال بیمه کنند. وقتی عزاداری شما طولانی میشود، این ها خسته میشوند. شما بعد از مقداری عزاداری شام مردم را بدهید. بعد هر چه میخواهید سینه بزنید و عشقبازی کنید، نگذارید مردم در مجلس اهل بیت احساس خستگی کنند. [1]

 

▪️شهید ابراهیم هادی، همیشه و همه جا به دنبال خدا میگشت، مگر نه این است که شهید نظر میکند به وجه الله؛ و این رَویه در تمام زندگی شهید قابل رؤبت و مشهاده است. مثل آنجایی که دوستش او را به اصرار به جلسه عید الزهرا(س) میبرد، و در آن جلسه مداح مثلاً برای شادی حضرت زهرا(س) حرف های زشتی را به زبان می آورد! و ابراهیم اواسط جلسه مجلس را ترک میکند، و به دوستش میگوید: توی این مجالس خدا پیدا نمیشه، همیشه جایی برو که حرف از خدا و اهل بیت(ع) باشه. [2] و کسانی که با او آشنا هستند، خوب میدانند که او برای دل خوشیه خودش کار نمیکرد، همه جا و همه کارهایش برا ی خدا و از سر اخلاص بود. لذا می بینید که بعد از اتمام جلسه آنجا که دوستانش به دور او حلقه میزنند، بهشان میگوید: عشقتان را برای خودتان نگه دارید؛ ابراهیم ها همیشه با تَبر «مَن شکنشان» به دنبال شکستن منیت بودند. لذا می بیند که بعد از کمی سینه زدن برخورد ابراهیم که همیشه محکم سینه میزند تغییر میکند؛ تا به بچه ها بفهماند که این شیوه عزاداری صحیح نیست؛(دقت داشته باشید که ابراهیم با این شیوه تربیتی، امر به معروف و نهی از منکر انجام  داده بود) و اینکه مردم به پای عشق شما بسوزند، موجب خستگی آنها و شاید دلزدگی آنها از مجالس عزای ابی عبد الله بشود.

 

📌درس میگیریم که مجلس عزاداری کوتاه برای رضا ی خدا و از سر اخلاص، خیلی بهتر و تأثیر گذار تر از مجالس طولانی همراه با ریا و خوش آمد ماست.

هیأت یک محیط تشکیلاتی بسیار زیبایی است که همه در بر پایی آن نقش ایفا میکنند، هیأت فرد و یا گروه محور و سکولار نیست، بلکه مردم محور است، مسئولین هیئات توجه داشته باشند.

 

#یکشنبه‌ها

#قهرمان‌من

#شهیدابراهیم‌هادی

#سبک‌رندگی‌شهدا

#آداب‌هیأت‌داری

#بصیرت‌داشتن

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] کتاب سلام بر ابراهیم،ص163

[2] همان، ص165

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی